نسیم فرخی
یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم آن گردد شمامه کرمش کارساز من
نویسندگان
لینک دوستان
آیت الله جوادی آملی


ماه مبارك رمضان كه از آن به عنوان (عید اولیای الهی) یاد شده است، ممتاز ترین زمان پیوند خلق با خالق و موسم میهمانی پر راز و رمز الهی برای انسان است. اهمیت ایجاد آمادگی لازم برای ورود به این ضیافت آسمانی از وظائف معنویِ حتمی برای سیر و سلوك كامل و جامع در ماه خدا محسوب می شود.
تحلیل معلّم بزرگ اخلاق، «حضرت آیت الله جوادی آملی» در این باره، ره توشه سالکان وخداجویان مومن است كه از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد.
نیل به فرشته خوئی، اثر ماه مبارك رمضان در انسان
این فرمایشی كه مرحوم سیّد محمّد كاظم در عروه دارد، این یك فرمایشی نیست كه خود ایشان گفته باشد؛ این را بزرگان فقهی ما مثل صاحب جواهر (رض) دارند. این در فقه ما مطرح است كه اصلاً روزه فضیلتش این است كه انسان شبیه فرشته بشود. اینكه فرمود:اَنفاسُكُمْ فِیهِ تَسبِیح، نُومُكُمْ فِیهِ عِبادَه (1). شما در آن خطبه اوّل نهج البلاغه یا سائر خطبه‌ها می بینید وقتی وجود مبارك حضرت امیر (ع) فرشته‌ها را معرفی می كند، شئون فرشته‌ها به تسبیح و تهلیل و تكبیر و تَحمید بر می گردد. انسان یك چنین خوئی را، یك چنین فضیلتی را پیدا می كند.
ماه مبارك رمضان، ظرف نزول قرآن كریم
خداوند هم وقتی این ماه را معرفی می كند، می گوید:
ماهی است كه قرآن درآن نازل شده، نه ماهی كه روزه در آن واجب شده. وقتی قرآن باشد، صدها حُكم و حِكم هست كه یكی از آنها جریان روزه است. فرمود: شَهرُ رَمَضان الَّذِی اُنزِلَ فِیهِ القُرآن (2)، نه شَهرُ رَمَضان الَّذِی كُتِبَ فِیهِ عَلِیكُمُ الصِّیام! روزه یكی از زیر مجموعه های قرآن كریم است.
قرآن که شِفاء مردم بیدار و بینا است، امّا وَ لا یَزِیدُ الظّالِمِینَ إلا خَساراً. هیچ كتابی برای مُلحدان و كافران و فاسقان و عاصیان تلخ‌تر از قرآن نیست! سخت‌تر از قرآن نیست. زیرا مخالفت با قرآن، عذاب ألیم و ابد را به همراه دارد و چیزی هم برای تبهكاران بدتر از ماه مبارك رمضان نیست. هیچ شبی به اندازة شب قدر برای معصیّت كاران بَدتر نیست. این هم هست. اگر قرآن شِفاءٌ لِلنّاس است، وَ نُنَزِّلُ مِنَ القُرآنِ مَا هُوَ شِفآءٌ وَ رَحمَه، وَ لا یَزِیدُ الظّالِمینَ إلا خَساراً (3).لِیلَهُ‌ القَدرِ خِیرٌ مِنْ ألْفِ شَهر(4)، همین لِیلة قدر كه بهترین شب‌های سال است، برای عاصیان و فاسقان بَدترین شب ایّام است. زیرا گناه در آن شب با گناه شب های دیگر فرق دارد.
 ماه مبارك رمضان، آغاز سال سالكان طریق معرفت
مطلب مهم این است كه الآن در پایان ماه شریف شعبان هستیم، وارد دهه سوّم شدیم. آنها كه مسائل اقتصادی و مالی دارند؛ اگر كشاورز باشند، سال مالی شان اوّل پائیز است و امثال اینها. اگر تاجر باشند، برابر تجارتشان برای خودشان سال مالی دارند كه در این سال چقدر سود بردند، چقدر سود نبردند؛ متضرر شدند یا نه. امّا آنها كه اهل سیر و سلوكند، اهل طی اخلاقی‌اند؛ اوّل سالشان اوّل ماه مبارك رمضان است.
امثال ابن طاووس‌ها وقتی می خواهند كتاب دعاهایشان را تدوین كنند، اوّلین بابش همین ماه مبارك رمضان است. ماه شعبان آخرین ماهشان است. این بزرگواران ماه شعبان كه شد، خیلی سراسیمه‌اند. چون سال اخلاقی شان دارد تمام می شود؛ امسال من چه كردم! اواخر شعبان در نهایت تلاش و كوششند كه خسارت‌ها را جبران كنند.
ضرورت بهره برداری معنوی از ماه شعبان
آن بزرگوار اگر گفته است:
 ماه شعبان مده از دست قَدح كین خورشید
از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
همین است،‌ چون اهل این راه است. می گوید: دریاب ماه شعبان را، وگرنه ماه مبارك رمضان خبری نیست! ماه مبارك رمضان ماه راه است، نه ماه جائزه! شب و روز ماه رمضان باید بدوی تا شب عید فطر و روز عید فطر كه لِیلَهُ الجَوائِز و یُومُ الجَوائِز است، جائزه‌ها را بدهند، چیزی گیرت بیاید! وگرنه این خورشید وصال وقتی ماه شعبان تمام شد، دیگر خبری نیست تا شب عید فطر.
حالا وقتی عید شوال شد، عید رمضان شد، عید فطر شد؛
روز عید است و من مانده در این تدبیرم
كه دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم
جائزه كه می دهند، در برابر كار می دهند! لذا این چند روز را خیلی باید دریابیم، این یك. خطبة نورانی وجود مبارك رسول گرامی (ص) كه یا در آخرین روز ماه شعبان یا آخرین جمعة ماه شعبان ایراد كرده‌اند. در آن خطبه این تحلیل عقلی را رعایت كرده‌اند.
فرمودند: مردم! بسیاری از شما بدهكارید؛ كیست كه می تواند بگوید: من نه حقُّ الله به عهده دارم، نه حقُّ النّاس؟! پس اصل اوّل این است كه ما مدیونیم. كسی می تواند ادّعا كند كه من نه حقُّ‌الله به عهده دارم، نه حقُّ النّاس؟! اصل دوّم؛ اگر ما بدهكاریم، حقُّ‌الله داریم یا حقُّ النّاس داریم، این بدهكار باید گرو بسپارد. چون مدیون باید گرو بدهد.
اصل سوّم؛ اگر كسی دین مالی داشته باشد به بانك و امثال بانك؛ حالا یا خانه، یا زمین، یا فرش، اینها را گرو می‌سپارد. امّا اگر به خدا بدهكار بود، چه را گرو می سپارد؟ فرش را، زمین را، خانه را؟! یا گوهر خودمان را گرو می‌گیرند!! این هم اصل چهارم. فرمود:‌ شما بدهكارید، شما را به چنگ آوردند، در گروئید. این بیان نورانی حضرت كه در آن خطبه آمده است، به استناد آیاتی است كه در قرآن فرمود: كُلُّ امرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهینٌ (5)، كُلُّ نَفسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهینَهٌ‌(6). این « رهین » فَعیل به معنی مفعول است؛ یعنی مرهون، یعنی گرو.
ترسیم صحنه قیامت در احوال انسان روزه دار
ماه مبارك رمضان در آن خطبة نورانی وجود مبارك پیغمبر(ص) بركات فراوانی دارد كه یكی‌اش این است كه روزه گرفتن، شما را از بسیاری از معارف آگاه می كند. یكی اینكه اوضاع قیامت را برای شما ترسیم می كند. عدّه ای از شما به عمره مفرده یا حج مشرّف شدید یا إن شآءَ‌الله مشرّف می شوید. انسان وقتی احرام بست، بسیاری از فضائل را در دوران احرام تمرین می‌كند كه وقتی از احرام به در آمد، برابر همان امور تمرین شده،جامعه خودش را اصلاح كند.
درماه مبارك رمضان هم انسان به فكر گرسنگی و تشنگی قیامت می افتد. چون در قیامت اینچنین نیست كه انسان احتیاج به غذا نداشته باشد. احتیاج به غذا و آب دارد‌ و هیچ چیز هم در آنجا نیست!! هر كس مهمان سفره خودش است. إنَّ الأوَّلینَ وَ الآخِرینْ لَمَجمُوعُونَ إلی مِیقاتِ یُومٍ مَعلُوم (7). لذا یك عدّه گرسنه‌اند، یك عدّه هم متنعّمند. اگر كسی به فكر تأمین مال دیگری نبود، به فكر تكاثر بود، نه به فكر كوثر؛ در صدد گران كردن بود، تورّم بود، تَطفیف و كم فروشی بود، مشكل دیگران را افزوده كرد؛ این شخص همیشه گرسنه می ماند.
حضرت در این خطبة نورانی فرمود كه شما روزه می گیرید تا با گرسنگی و تشنگی این ماه به فكر گرسنگی و تشنگی قیامت باشید(8)؛ مشكلات دیگران را حل كنید.
فرزندان، امتحان و دشمن برای انسان
آنوقت دیگر هیچ كس حاضر نیست به تعبیر آنها، برای آینده ذخیره بكند كه معلوم نیست آینده بچّه‌ها به چه صورت در بیاید. به ما فرمودند: اگر فرزندانتان آدم های بدی‌اند كه داعی نداری دینت را برای بچّه های بد از دست بدهی؛ اگر آدم های خوبی‌اند كه خدا اینها را رها نمی كند! قسمت مهم اینهائی كه وضع مالی شان خوب است؛ این پولها را یك عدّه به فكر ربا هستند یا در فكر تولید صحیح نیستند.اینها خیال می‌كنند برای آینده مثلاً نافع است. دربارة آینده هم خدای سبحان فرمود: این فرزندها یك آزمونی‌اند(9)، بعضی هم دشمنند برای شما؛(10).
این ماه مبارك رمضان همة این ارزیابی‌ها را به انسان تفهیم می‌كند. فرمود: خودتان را با قرآن بسنجید. این میزان شماست، شما موزونید. معارف قرآن،‌ آیات قرآن، اخلاق قرآن، حقوق قرآن، فقه قرآن وزن است؛‌ با اینها خودتان را بسنجید تا قرآنی بشوید و حالت های خاصیّ كه در ماه مبارك رمضان پیش می آید، شما را به یاد قیامت متذكّر بكند،آنگاه احساس می كنید راحتید.
سبكبار بودن، راه ملحق شدن به انبیاء و اولیاء
خدا عاقل‌تر از انبیاء و اولیاء خلق نكرده است. اگر بیراهه رفتن لذّت داشت، آنها می رفتند. اینها كه عاقل‌ترین مردمان عالمند، گفتند: ما مسافریم؛ هر چه سبك تر، بهتر: تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا. آن بیان نورانی رسول خدا (ص) كه فرمود: نَجَا المُخَفَّفُون (11)، همان بیان را امیر المؤمنین(ع) با این جملة آهنگین تعبیر كرده؛ تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا(12). اگر خواستید اهل سیر و سلوك باشید، اگر خواستید به اولیاء برسید، به آنها ملحق بشوید، وَ اللّازِمُ لَهُمْ لاحِق (13)، در این صلوات هنگام زوال ماه شعبان می خوانید؛ اگر بخواهید به اینها ملحق بشوید، آدم باید سبكبار باشد، بار كسی روی دوشش نباشد و علم و معرفت و اخلاق الهی انسان را سبكبار می كند.
برگرفته از بیانات معظم له در نماز جمعه قم؛
 24/ 7/ 1383  و  1/ 6/ 1387
و درس اخلاق در دیدار با طلاب حوزه علمیه تهران، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت و مسئولان رادیو معارف؛
پائیز 1382
___________________
(1) وسائل الشیعه/ 10/ 313
(2) بقره/ 185
(3) اسراء/ 82
(4) قدر/ 3
(5) طور/ 21
(6) مدّثر/ 38
(7) واقعه/ 49 و 50
(8) وسائل الشیعه/ 10/ 313
(9) انفال/ 28
(10) ر. ك:  تغابن/ 14
(11) مكارم الأخلاق/ 440
(12) نهج البلاغه/ خ 21 و 167
(13) بحار الأنوار/ 84/ 67



طبقه بندی: تحلیل و بررسی،  مذهبی، 
برچسب ها: تحلیل، ماه رمضان، مذهبی،  
[ سه شنبه 26 خرداد 1394 ] [ 06:29 ق.ظ ] [ حسین رئیسی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم آن
گردد شمامه کرمش کارساز من

نسیم همواره نمی وزد اما هرگاه بوزد ، فرحبخش است و دلگشا .

نسیم همواره نمی وزد اما هرگاه بوزد ، بر همگان می وزد و همه جا .

نسیم همواره نمی وزد اما هرگاه بوزد ، شکوفاینده است و عطرآگین.

نسیم همواره نمیوزد اما هرگاه بوزد ، عطر خوش دوستی را می پراکند و غم و اندوه را می زداید.

نسیم همواره نمی وزد اما هرگاه بوزد ، گیسوان درختان را پریشان می کند و گلها را به رقص می آورد و در این پریشانی و رقص ، آهنگی از جمعیت خاطر و سکون و آرامش نهفته است.

اینک نسیم فرخی آمده است تا هم پای نسیم صبا بوزد و پیام آور مهربانی ها و دوستیها باشد، اگر دلتان خواست خود را به خنکای این نسیم بسپارید و همپای آن تا دوردستهای محبت و شادمانگی ره بسپارید.

نسیم آمده است تا عطر عشق و محبتتان را در آسمان فرخی بپراکند

اینک این شما و این خنکای نسیم.

بهروز باشید و همیشه بهاری





نسیم فرخی مشتاقانه منتظر بهره گیری از اندیشه های سترگ شما خوبان است
تلفنهای ارتباط

03158534573 : داخلی
09132231292 : همراه
رایانامه
raeesi65@gmail.com

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
http://v2.p2up.ir/user/signup/ref:4424
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic