نسیم فرخی
یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم آن گردد شمامه کرمش کارساز من
نویسندگان
لینک دوستان

به نام خدای مهربان - مهدی جان! باز هم عاشورای دیگر گذشت. عاشورایی که عاشورای ظهور شما نبود!

آقا! سخت است شمردن جمعه ها و ماههایی که در نیآمدنتان بر ما می گذرد. سخت است یادآوری جنایاتی که بر خاندان رسالت رفت، بی آنکه انتقامی از جانیانش گرفته شده باشد و سخت تر روی در نقاب خاک کشیدن آنهایی است که عمری با اشتیاق دیدن روی منتقم خون حسین علیه السلام روزگار گذراندند.

شاید تا محرم سال بعد ما هم به آنها بپیوندیم، بی آنکه از چشمه زلال حضورتان بهره ای ببریم.

یا ایها العزیز! تعجیل ظهورت را از خدا بخواه. جوشش خون سرخ حسین علیه السلام در رگهای ما فقط با ظهور سبز شماست که آرام می گیرد.

 مولاجان! شیعه قرنهاست با آرزوی انتقام از قاتلین مظلوم کربلا چشم به افق ظهور دوخته است. 

 



در ادامه مطلب:

امام مهدی (عج) در قرآن

امام محمدباقر علیه السلام و امام مهدی(عج)

ویژگی های امام مهدی(عج)

امام مهدی(عج) و منتظران

امام مهدی (عج) و مکذّبین

شعری برای امام مهدی(عج)

و ...

امام مهدی (عج) در قرآن

إِذا تُتلی‌ عَلَیه‌ِ آیاتُنا قال‌َ أَساطِیرُ الأَوَّلِین(1)

هنگامی که آیات ما بر او تلاوت می شود، گوید: این افسانه های گذشتگان است.

امام صادق علیه السلام درباره ی این آیه شریفه فرمود:یعنی قائم علیه السلام را تکذیب می کنند. چون به او می گویند: تو را نمی شناسیم و تو از فرزندان فاطمه سلام الله علیها نیستی، همانگونه که مشرکان به محمد صلی الله علیه و آله و سلم گفتند.(3و2)

امام محمدباقر علیه السلام و امام مهدی(عج)

شیخ صدوق علیه الرحمه در باب 32 کمال الدین و تمام النعمه 16 حدیث مرتبط با امام مهدی (عج) از امام باقر علیه السلام آورده است.

در این روایات به سال آغاز غیبت حضرت (عج)، پنهانی بودن ولادت آن بزرگوار، غیبت حضرت (عج)، دوازده وصی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، تشکیک مردم در وجود امام مهدی (عج)، اشتراکات حضرت حجت علیه السلام با پنج پیامبر الهی، نشانه های قیام امام (عج)، دوستی با دوستان اوصیای رسول اکرم صلی الله و دشمنی با دشمنان ایشان، اصلاح امر امام (عج) از جانب خداوند در یک شب، گمراهی مردم در زمان غیبت ایشان، منصور به رعب و مؤید به نصر بودن حضرت صاحب (عج) و نمازگذاردن عیسی بن مریم علیه السلام پشت سر ایشان اشاره شده است. در یکی از احادیث،  امام باقر علیه السلام  درباره ی وضعیت مردم در زمان پیش از ظهور حضرت (عج) صحبت فرموده اند، که با هم می خوانیم:

«... قالَ قُلتُ: یَا بنَ رَسُولِ الله مَتی یَخرُجُ قائِمُكُمْ، قالَ:‌ اِذا  تَشَبَهَ الرِّجالُ بِالنساءِ وَ النِساءُ بالرّجالِ، وَ أكتَفی الرِجالُ بِالرّجالِ و النِساءُ بِالنِّساءِ وَ رَكِبَ ذَواتُ الفُروُجِ السُّروجَ وَ قُبِلَتْ شَهادات الزُور وَرُدَّتْ شَهاداتُ العُدُولِ واستَخَفَّ الناسُ بِالدِّماءِ و ارتِكابِ الزِنا وَ أكلِ الرِّبا و اتُّقِیَ الاشرارُ مَخافَةَ اَلسِنَتِهِم وَ خُروجَ السُفیانی مِنَ الشامِ و الیَمانی مِنَ الیَمن و خَسف البِیداء وَ قَتَلَ غُلامٍ مِن آل مُحَمَّدٍ بینَ الرُّكنِ وَ الْمَقامِ اِسمُهُ مُحمدُ بن الحَسَنِ النَفسُ الزَكیّة و جائَتْ صَیحَةُ مِنَ السَّماءِ بِانَّ الحَقَّ فِیه وَ فی شِیعَتِهِ، فَعِندَ ذلِكَ خَُروُجٌ قائِمِنا. فَاذا خَرَجَ أسنَدَ ظَهرَهُ اِلی الكَعبةِ وَ اجْتَمَعَ إلَیه ثَلاثُمِأة وَ ثُلاثَةَ عَشَرَ رَجُلاً وَ اوَلُ ما یَنطقُ بِهِ هذِه الایَةِ «بَقیَّةُ اللهِ خَیْرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤمِنینَ » ثُمَّ یَقُولُ: اَناَ بقیَّةُ اللهِ فِی اَرضِه وَ خَلیفَتُه وَ حُجَّتُه عَلَیكُمْ فَلا یسلمُ عَلَیهِ مُسلمٌ اِلا قال: اَلسلامُ عَلَیكَ یا بقیَّة الله فِی أرضِه...»؛

راوی گوید: گفتم: ای پسر رسول خدا! قائم شما كی خروج می‌كند؟ فرمود: آن گاه كه مردان خود را شبیه زنان كنند و زنان، خود را مشابه مردان نمایند و مردان به مردان بسنده كنند و زنان به زنان، و زنان بر زین ها سوار شوند و شهادت‌های دروغ پذیرفته شود و شهادت‌های عادلان مردود گردد و مردم خون ریزی و ارتكاب زنا و رباخواری را سبك شمارند و از اشرار به خاطر زبان‌شان پرهیز شود و سفیانی از شام خروج كند و یمانی از یمن، و در بیداء خسفی واقع شود و جوانی از آل محمد«صلّی الله علیه و آله و سلّم» ـ كه نامش محمد بن حسن، نفس زكیه است ـ بین ركن و مقام كشته شود و صیحه‌ای از آسمان بیاید و بگوید: حق با او و شیعیان اوست. در این هنگام است كه قائم ما خروج می‌كند و چون ظهور كند، به خانة كعبه تكیه زند و 313 مرد به دور او اجتماع كنند و نخستین سخن او این آیه از قرآن است: (بَقیّةُ اللهِ خَیْرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤمِنینَ). سپس می‌گوید: «منم بقیة الله در زمین و منم خلیفه خداوند و حجت او بر شما» و هر درود فرستنده‌ای، به او چنین سلام گوید:«السلام علیكَ یا بقیةَ الله فی أرضه» (4)

ویژگی های امام مهدی(عج)

منتقم

در بعضى از روایات و دعاها از حضرت بقیة اللّه علیه السّلام با لقب «منتقم» یاد شده است. انتقام در لغت به معنى مجازات كردن به كار مى‌رود.

وقتى امام مهدى علیه السّلام ظهور كنند از قدرت‌هاى استكبارى، انتقام توده‌هاى مستضعفى را كه سال‌ها تحت سیطره آن‌ها واقع شده‌اند خواهد گرفت.

همان‌گونه كه مفاد روایات و دعاها بر این موضوع دلالت دارند؛ به عنوان مثال:

پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و اله در خطبه معروف خود در روز عید غدیر وقتى به توصیف امام مهدى علیه السّلام مى‌پردازند مى‌فرمایند:... الا انّه المنتقم من الظالمین الا انّه مدرك كل ثار لاولیاء اللّه عز و جل... آگاه باشید كه او [خاتم الاوصیاء مهدى موعود علیه السّلام] انتقام‌گیرنده از ستمگران است... او خونخواه خون به ناحق ریخته همه بندگان صالح خداست.

احمد بن اسحاق مى‌گوید: روزى در حضور امام عسكرى علیه السّلام بودم كه توفیق زیارت فرزند بزرگوارشان امام مهدى علیه السّلام نصیب من شد. شنیدم كه آن جانشین بر حقّ حضرت عسكرى علیه السّلام فرمودند: «انا بقیة اللّه فى ارضه و المنتقم من اعدائه...» من بقیة اللّه در روى زمین خدا هستم كه از دشمنان خدا انتقام خواهم گرفت.

در قسمتى از دعاى ندبه در اشاره به این مسئولیت امام زمان علیه السّلام مى‌خوانیم:

«این الطالب بذحول الانبیاء و ابناء الانبیاء این الطالب بدم المقتول بكربلا...» كجاست آن

منتقمى كه خون به ناحق ریخته و پایمال شده پیامبران و فرزندان آن‌ها را طلب خواهد كرد؛ كجاست آن‌كه از خون شهید كربلا انتقام خواهد كشید؟

نقل شده است كه وقتى در روز عاشورا امام حسین علیه السّلام و اصحابش به دست شقى‌ترین انسان‌ها به ناجوانمردانه‌ترین صورت به شهادت رسیدند، ملائكه الهى از این پیشامد بسیار ناراحت شدند و شكایت به درگاه الهى بردند. خداوند متعال در پاسخ به آن‌ها ضمن نشان دادن نور وجود حضرت مهدى قائم آل محمد صلّى اللّه علیه و اله فرمودند: «بذلك القائم انتقم منهم» به توسط این قائم از [قاتلان امام حسین و یارانش]انتقام خواهم گرفت.

در حدیث معراج پیامبر اكرم صلّى اللّه علیه و اله باز در این‌باره مى‌خوانیم؛ وقتى در عرش الهى چشم رسول گرامى اسلام به نورهاى ائمه اطهار علیهم السّلام افتاد و دید یكى از آن‌ها با سایر نورها فرق مى‌كند، از جانب خداوند متعال ندا رسید كه: او همان قائم ماست. او همان كسى است كه حلال ما را حلال و حرام ما را حرام خواهد كرد...

من به توسط او از دشمنان انتقام خواهم گرفت. همان‌گونه كه از تك‌تك این روایت‌ها و نظایر آن‌ها برمى‌آید، مهدى موعود علیه السّلام آن دست انتقام خداوندى است كه همه حقوق پایمال‌شده انسان‌هاى صالح و مظلوم در طول تاریخ را از دشمنان باز خواهد ستاند. و هركجا خونى به ناحق ریخته شده است انتقام آن را از عاملان آن خواهد گرفت.

امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه السّلام فرمود: «به خدا قسم من و این دو فرزندم [امام حسن و حسین علیهما السّلام]شهید خواهیم شد، خداوند در آخر الزّمان مردى از فرزندانم را به خونخواهى ما بر خواهد انگیخت و او مدّتى غایب خواهد شد تا مردم آزمایش شوند و گمراهان جدا گردند، تا جایى كه افراد نادان مى‌گویند: خداوند دیگر به آل محمّد كارى ندارد.

امام زمان علیه السّلام وقتى كه به مسجد الحرام برسد، مابین ركن و مقام پنج ندا سر دهد:

ألا یا أهل العالم انا الامام القائم الثّانى عشر؛

ألا یا أهل العالم انا الصّمصام المنتقم؛

ألا یا أهل العالم انّ جدّى الحسین قتلوه عطشانا؛

ألا یا أهل العالم انّ جدّى الحسین طرحوه عریانا؛

ألا یا أهل العالم انّ جدّى الحسین سحقوه عدوانا؛

اى مردم جهان! من امام دوازدهم قائم هستم،

اى مردم جهان! من شمشیر برّان انتقام گیرنده هستم.

اى مردم جهان! جدّم حسین علیه السّلام را با لب عطشان كشتند.

اى مردم جهان! جدّم حسین علیه السّلام را بعد از كشته شدن برهنه بر زمین انداختند.

اى مردم جهان! پیكر جدّم حسین علیه السّلام را پس از كشته شدن، از روى دشمنى، پامال سمّ اسبان و ستوران قرار دادند.(5)

*****

تشرفات

تشرف سید علی نقی هندی

آقای سید هاشم هندی (رضوی) نقل کرده است: یکی از سادات محترم هند به نام سید علی‌ نقی هندی، از هند برای تحصیل علوم دینیه به نجف اشرف می‌‌آید و در آن وقت مقارن می‌‌شود با فوت مرحوم آقا سید محمد کاظم یزدی و سپس آقای میرزا محمد تقی شیرازی، و می‌‌بیند که رساله‌های بسیاری از طرف افراد بسیاری طبع شده است و طلاب، آن رساله‌ها را در هنگام خروج مردم از صحن مطهر کربلا به مردم مجانی می‌‌داده‌اند و در اعطای آنها تنافس می‌‌نمودند. این منظره برای آقا سید علی نقی دچار اشکال و شبهه می‌شود و امر تقلید بر او سخت می‌‌شود و نمی‌داند که از چه شخصی تقلید کند؟

بالأخره با خود قرار می‌گذارد به حضرت امام عصر «عجّل الله تعالی فرجه» متوسل شود و برای حلّ این معضل از ایشان راهنمایی بخواهد که شخصی را برای تقلید او معرفی کنند، و برای این مهم با خود قرار می‌گذارد که یک اربعین در مسجد سهله اقامت کند و به عبادت مشغول باشد تا کشف مطلب شود.

هنوز چهل روز به پایان نرسیده بود که ناگاه دید، یک نور بسیار قوی در مقام حضرت حجت ارواحنا فداه ظاهر شد که آن نور، نور امام زمان علیه‌السلام بود، و آن نور اشاره کرد به سیدی که تنها در مقام نشسته بود و گفت: «از این سید تقلید کن»

سید علی نقی نگاه کرد و دید این سید آقای حاج میرزا علی آقای قاضی هستند. ناگهان آن نور ناپدید شد؛ ولی می‌گوید: من با خود گفتم: این معرفیِ این سید به من بود و این تنها کافی نیست، باید خود این سید هم نزد من بیاید و بگوید: حضرت امام زمان امر تقلید تو را به من ارجاع داده‌اند.

از این رو از مسجد سهله بیرون آمدم و به مسجد کوفه در آمدم، در آنجا معتکف شدم تا زمانی‌که این امر تحقّق یابد و حضرت ولی‌عصر به آن سید بگویند: برو به نزد سیّد علی نقی و او را از این امر مطلّع کن!

یک‌روز که در مسجد کوفه نشسته بودم مرحوم قاضی به نزد من آمد و فرمود:

«در احکام دین، هرچه می‌خواهی از من بپرس و بدان عمل کن، ولی این قضیه را نزد احدی فاش مکن»

سیّد علی نقی می‌گفت: از آن به بعد من از آن سید تقلید می‌کردم و هر مسئله‌ای پیش می‌‌آمد از او می‌‌پرسیدم تا زمانی که مرحوم قاضی فوت کرد؛ از آن به بعد نسبت به هر مسئله‌ای که پیش می‌‌آید و من حکمش را نمی‌دانم در خواب مرحوم قاضی به سراغ من می‌‌آید و حکم آن را به من می‌‌فرماید.(7)

*****


امام مهدی (عج) و مکذّبین

محمد علی شیرازی معروف به محمدعلی باب

على محمد شیرازى در اول محرّم  ١٢٣۵  ق در شیراز متولد شد و پس از وفات پدر، تحت كفالت دایى خود قرار گرفت. وى تعلیمات ابتدایى را نزد شیخ عابد از شاگردان شیخ احمد احسایى و سید كاظم رشتى آموخت. وى فردى گوشه‌گیر بوده و بر اثر دعانویسى و ریاضت‌هایى؛ مثل رفتن روى پشت بام و وردخوانى در هواى گرم بوشهر،... مردم او را به نام سید ذكر(8)  مى‌خواندند. همچنین عده‌اى او را خورشیدپرست و برخى نیز پریشان‌گو و دچار اختلال مى‌دانستند.

او سپس به كربلا رفت و در درس سید كاظم رشتى حاضر شد. چون سید كاظم به نزدیك بودن ظهور وعده مى‌داد و براى پس از مرگ خود رهبر شیخیه را تعیین نكرد، در سال  ١٣۶٠  على محمد با یارى ملا حسین بشرویه، مدعى جانشینى سید كاظم رشتى شد. او پس از مدتى، ادعا كرد نایب خاصّ و باب امام زمان است و  ١٨  نفر اول را كه به او گرویدند حروف حىّ خواند.(9) این ادعاها و مطالب، باعث آشوب در بین مردم شد. برخى از كتاب‌هاى بابى و بهایى دلالت بر آن دارد كه على محمد به مكه رفت و ملا حسین را به خراسان فرستاد، تا با سوء استفاده از احادیث مربوط به قیام خراسانى و نیز ظهور امام زمان از مكه، زمینه‌هاى ادعاى مهدویت را آماده سازد، وى پس از بازگشت از مكه، اعلام كرد: من همان امامى هستم كه هزار سال منتظر او هستید. به دستور والى فارس دستگیر و تنبیه گردید و در مسجد وكیل، حرف‌هایش را پس گرفته، محبوس شد. به دلیل روابطى كه با حاكم گرجى اصفهان (معتمد الدوله) داشت به آن شهر رفت و بعد از استقبالى گرم، مخفى شد. ولى روابط او با همراهانش ادامه داشت تا آن‌كه مدعى شد به پیامبرى رسیده و كتاب بیان بر وى نازل شده است! در زمان حبس او، یارانش در نقاط مختلف همچون:

مازندران، زنجان، نیریز فارس، رشت و... آشوب‌ها برپا كرده، گاهى با نام یاران امام زمان به مردم حمله و گاه نسخ اسلام را اعلام مى‌كردند. پس از مناظره‌هاى علما با وى و جهل و غلطهایى بسیار كه در علوم مختلف از خود نشان داد، دیگر بار زندانى شد. وى سرانجام بر اثر ادامۀ فتنه‌ها با تلاش‌هاى عالمان و امیركبیر اعدام شد. البته توبه‌نامه‌اى از وى پس از ادعاى بابیت او باقى مانده كه اكنون در مجلس شوراى اسلامى نگهدارى مى‌شود.

بابیان و بهاییان مى‌كوشند القا كنند كه على محمد، مانند پیامبران الهى، امّى بوده، درس نخوانده، یا به مدرسه نرفته است.(11.10)

*****

ا *****

شعری برای امام مهدی(عج)

ماه غم است و می کشی از سینه آه را

خم کرده است آه غمت قد ماه را

صاحب عزاترین عزادارها بیا

تا بر دلم نگاه کنی این دو ماه را

سد گناه بسته به من راه اشک را

ضامن شو و بگو که نبندند راه را

تا اندکی شبیه تو باشیم این دو ماه

بر تن نموده ایم لباس سیاه را

عمریست دست چادر زهراست بر سرم

از من مگیر سایه این سرپناه را

گفتم حسین و اشک روی گونه ام چکید

دیدم که پاک کرده ای از دل گناه را

آه از دل تو آه ز چشمان عمه ات

چشمی که دیده واقعه قتلگاه را(14)

محمد بیابانی

*****


 منابع و پی نوشت ها: 

1-سوره مطففین آیه 13

2-تأویل الایات 748

3-  ترجمه مستدرک کتاب المحجه فی ما نزل فی القائم الحجه، نشانه های امام زمان (عج) در قرآن ص270

4- کمال الدین و تمام النعمه ، باب32 روایات امام باقرعلیه السلام  درباره امام دوازدهم علیه السلام و غیبت او، صص605-594

5- موعودنامه ، فرهنگ الفبایی مهدویت  مجتبی تونه ای ، ص704-700، از غروب عاشورای حسینی (ع) تا طلوع ظهور مهدی (عج) حسین احمدی قمی ،ص 55

6-کرامات معنوی صص33-30، سایت راسخون، ویکی فقه، یادنامه عارف کبیر سید علی قاضی (ره کیهان فرهنگی ش 206، 1382

7- مطلع انوار ج2 ص88، خبرگزاری فارس14/08/1391

8- بهاییان؛ به نقل از: هشت بهشت/ 276  و روضة الصفاى ناصرى

9 - فرهنگ فرق اسلامى/ 88

10- فرهنگ فرق اسلامى/ 89  و مفاوضات عبد البهاء/ 19 و  520

11- پیچک انحراف، زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گرایش برخی از مردم به مدعیان مهدویت و نیابت در دو قرن اخیر، اسحق جوادیان صص62-60

12- کتاب لحظه های آسمانی، سایت خادم الشهدا www.khadem-shohada.ir

13- وب سایت فرزندان زهرا farzandanezahra.com   

14- پایگاه شاعران اهل بیت علیهم السلام



منبع: رجا نیوز




طبقه بندی: مناسبتها،  مذهبی، 
برچسب ها: مناسبتها، امام زمان(عج)،  
[ جمعه 23 آبان 1393 ] [ 06:38 ق.ظ ] [ حسین رئیسی ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم آن
گردد شمامه کرمش کارساز من

نسیم همواره نمی وزد اما هرگاه بوزد ، فرحبخش است و دلگشا .

نسیم همواره نمی وزد اما هرگاه بوزد ، بر همگان می وزد و همه جا .

نسیم همواره نمی وزد اما هرگاه بوزد ، شکوفاینده است و عطرآگین.

نسیم همواره نمیوزد اما هرگاه بوزد ، عطر خوش دوستی را می پراکند و غم و اندوه را می زداید.

نسیم همواره نمی وزد اما هرگاه بوزد ، گیسوان درختان را پریشان می کند و گلها را به رقص می آورد و در این پریشانی و رقص ، آهنگی از جمعیت خاطر و سکون و آرامش نهفته است.

اینک نسیم فرخی آمده است تا هم پای نسیم صبا بوزد و پیام آور مهربانی ها و دوستیها باشد، اگر دلتان خواست خود را به خنکای این نسیم بسپارید و همپای آن تا دوردستهای محبت و شادمانگی ره بسپارید.

نسیم آمده است تا عطر عشق و محبتتان را در آسمان فرخی بپراکند

اینک این شما و این خنکای نسیم.

بهروز باشید و همیشه بهاری





نسیم فرخی مشتاقانه منتظر بهره گیری از اندیشه های سترگ شما خوبان است
تلفنهای ارتباط

03158534573 : داخلی
09132231292 : همراه
رایانامه
raeesi65@gmail.com

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
http://v2.p2up.ir/user/signup/ref:4424
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات